Het systeem zieken

Geplaatst op 25 februari, 2016 

Waarom mensen met zesjesmentaliteit succesvoller zijn… Dit blogje las ik net en moest automatisch terugdenken aan biologieles lang geleden. Biologie interesseerde me nog minder dan militaire dienst maar had er nog een jaar mee te dealen voor ik dit vak kon laten vallen.

Biologie was eigenlijk doodeenvoudig, het was alleen een kwestie van de boel in je kop stampen en klaar! Inzicht? Niet nodig. Weten waar het over gaat? Niet nodig. Stampen en tijdens het proefwerk reproduceren, that’s all.

Ze gaf ons drie proefwerken per trimester. Bij de eerste twee deed ik waar ik toen goed in was: stampen en reproduceren. En dan ging ik berekenen wat ik voor het derde proefwerk nodig had om uit te komen op een zes. Uitkomst: ga maar heerlijk achterover leunen.

Na het tweede trimester had ze mijn strategie in de gaten. Ze vond het niet leuk en zei er wat van maar niet overtuigend genoeg om van strategie te veranderen.

Biologie kan werkelijk interessant zijn, dat is wat ik er nu van vind, maar in een systeem en cultuur waar niet de interesse of nieuwsgierigheid telt maar het cijfer ga je cijfermatig te werk. En dat deed ik en wel perfect al zeg ik het zelf.

Bewaard onder Persoonlijk

Tags:

Reacties

7 Reacties to “Het systeem zieken”

  1. Rob Alberts on februari 25th, 2016 23:20

    Genieten en je verbazen over de natuur is voor mij ook een onderdeel van Biologie.

    Vrolijke groet,

  2. Peter de Kock on februari 26th, 2016 20:25

    @Rob: zeker maar daar draaide het op school helaas niet op. Wel om feitjes leren.

  3. Michael Minneboo on februari 26th, 2016 19:15

    Een ingewikkelde kwestie, Peter, dat onderwijs. Maar ik ben het eens dat toetsing eigenlijk niet helpt. Ik ergerde me tijdens het studeren vaak aan tentamens. Die zijn inderdaad een kwestie van dingen in je kop stampen en reproduceren. Daarna vergeet je de meeste kennis weer omdat je die niet toepast. Daarom geloof ik veel meer in toetsing door bijvoorbeeld papers te laten schrijven. Studenten moeten de leerstof zelf toepassen, dan blijft de stof veel beter hangen. Bovendien zien ze dan ook vaak meteen het nut van al die kennis in, omdat deze niet abstract blijft maar met de wereld te maken blijkt te hebben.

  4. Peter de Kock on februari 26th, 2016 20:27

    @Michael: Ik had graag zodanig les gehad dat nieuwsgierigheid en interesse worden geprikkeld. Dat je na een les zegt: WOW, daar wil ik meer over weten. En dat je dan op onderzoek uitgaat.

  5. Jooper on februari 29th, 2016 10:24

    Ik kan me niet herinneren na de basisschool ooit prikkelend onderwijs te hebben gehad. Ja, gym af en toe. Voor de rest was het inderdaad vooral een kwestie van zsm met redelijke cijfers de leerfabriek uitkomen.

    De enige prikkelende leerervaring was een fotografie-cursus een jaar of zes geleden. En zelfs daar waren de creatieve en praktische aspecten een stuk boeiender dan de technische.

    Overigens heb ik een zeer inspirerende onderbouw-juf als vriendin, die de emotionele groei van kinderen boven de CITO’s stelt. Maar dat schijnt een uitzondering te zijn.

  6. Michael Minneboo on februari 29th, 2016 18:46

    @Peter @Jooper: tijdens mijn studie filmwetenschap kwam ik geregeld theorieen tegen die mij op ideeën brachten om zelf films te gaan maken of die mij anders naar film deden kijken. Tijdens de middelbare school voelde ik me zelden tot iets geïnspireerd.

  7. Peter de Kock on maart 1st, 2016 20:36

    @Michael @Jooper: Er zijn op dit moment zeker ontwikkelingen die hoopvol zijn. Zo mag ik graag Kindcentrum de Ontdekking noemen hier in de wijk Oosterheide. Echt een heel verschil met vroeger.

    Als ik nog even dieper nadenk moet ik toegeven dat het natuurlijk niet allemaal aan ‘het systeem’ ligt. Een onderwijzer kan ook mede het verschil maken. Ik vond op de middelbare school natuurkunde altijd geweldig omdat er iemand voor de klas stond die er zelf ook enthousiast over was.

Laat je reactie achter!