De macht van de klacht

Geplaatst op 14 maart, 2015 

Gefeliciteerd klagers, jullie hebben het voor elkaar. Niet bij alle bedrijven en organisaties maar wel bij een aantal: ze zijn bang voor jullie.

Ze laten hun doen en laten afhangen van jullie klacht-kracht. Nieuwe dingen, mooie dingen, lekkere dingen, spannende dingen  en frisse dingen worden niet zelden bij voorbaat al afgeserveerd uit angst voor klachten. En met die mooie dingen die deze bedrijven en organisaties wel doen wordt niet naar buiten getreden uit angst voor wat jullie erover zeggen. Jullie namen vallen zelfs tijdens vergaderingen.

Het is niet dat jullie daarmee moeten ophouden, oh nee. Het is dat die bedrijven en organisaties wat meer visie nodig hebben en vooral durf. Eigenlijk helpen jullie dit soort bedrijven en organisaties die durf te ontwikkelingen maar ze pakken jullie uitnodiging niet op.

Op termijn gaan deze bedrijven en organisaties verdwijnen. Niet door jullie, niet dankzij jullie maar door zichzelf.

Bewaard onder Mening

Tags: , , ,

Reacties

6 Reacties to “De macht van de klacht”

  1. Daan de tekenaar on maart 16th, 2015 15:06

    Dan blijf ik maar gezellig doorklagen over de NS, ook al proberen die me op twitter de bal terug te kaatsen.

  2. Peter de Kock on maart 16th, 2015 17:47

    @Daan: Misschien hebben ze bij de NS deze blog gelezen en zijn ze snel visie en lef gaan ontwikkelen 🙂

  3. Huub Koch on maart 16th, 2015 16:39

    Ik denk altijd maar: ‘een pracht van een klacht getuigt van daadkracht en komt altijd onder de aandacht en heeft daardoor vaker iets teweeggebracht’. 😉

  4. Peter de Kock on maart 16th, 2015 17:49

    @Huub: Jij dichter 🙂 Op zulke pracht heb ik lang gewacht.

  5. Kees-Jan on maart 16th, 2015 22:03

    Klagen, Klachten… bang en angst. Ik snap het wel. Maar ik vind het jammer.
    Wat zit er achter een klacht? Waarom klaagt iemand?
    Klaagt hij om angst te veroorzaken? Uit eigenbelang?
    Of klaagt hij om verandering teweeg te brengen, om standpunten te delen, in zijn streven naar verbetering?
    Wie zich verdiept in een klacht en deze serieus neemt, ziet een kans om een gezamenlijk doel te realiseren. En zichzelf daarmee op een hoger niveau te brengen.
    Dus: een klacht is een kans om een beter mens te worden (of een betere instantie).
    Ik zie jullie klachten graag tegemoet 😉

  6. Peter de Kock on maart 17th, 2015 20:12

    @Kees-Jan: Misschien kunnen we het daar de 25e even over hebben. Bijvoorbeeld het onderwerp kruidenrijk gras. Dat vind ik dus een voorbeeld waarbij klachten dat dit zogenaamd onkruid is ertoe leiden dat het uitrollen van het bijenlint nogal moeizaam gaat en op sommige plaatsen zelfs niet is toegestaan.

Laat je reactie achter!