De ballast van loodzware informatiesilo’s

Geplaatst op 28 oktober, 2013 

Vroeger was het heel normaal dat als je in een bedrijf informatie nodig had, je daarom moest vragen. Een wandeling langs veel bureaus of een uurtje rondbellen om de informatie te vinden die je nodig had, het was heel normaal. En als je over informatie beschikte, dan hield je die voor jezelf.  Zo was je lekker belangrijk en hoe meer mensen bij jou aanklopten om informatie, hoe beter het was voor je carrière.

Ondanks de overvloed aan mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om informatie te delen, werken veel bedrijven nog steeds zo. Die bedrijven staan barstens vol met zogenaamde informatiesilo’s, vaak dikke vette mailboxen waar informatie in zit die er alleen uitkomt als er naar wordt gevraagd en als de eigenaar ervan een goed humeur heeft.

En dit wordt nog steeds heel normaal gevonden. En dat is het niet.

Vroeger, door de beperkte technische mogelijkheden, lag de verantwoordelijkheid bij degene die de informatie nodig had. Nu is dat precies andersom, ligt de verantwoordelijkheid bij degene die over de informatie beschikt. Die hoort deze namelijk te delen, ook al wordt er niet om gevraagd.

Bedrijven die vol informatiesilo’s staan kun je hier aan herkennen: als er een informatieprobleem is, wordt degene erop aangesproken die er last van heeft dat informatie niet wordt gedeeld in plaats van degene die de informatie voor zichzelf houdt.

En dit wordt er nog steeds heel normaal gevonden. En dat is het niet.

Zinken zullen ze, deze bedrijven, zinken door de ballast van loodzware informatiesilo’s.

Bewaard onder Mening

Tags: , , ,

Reacties

4 Reacties to “De ballast van loodzware informatiesilo’s”

  1. Marco Raaphorst on oktober 28th, 2013 11:48

    Google is een grote informatie silo. Facebook ook. Al die bedrijven. Zij verhandelen de meta informatie. De aggregatie. De analyses erop. De advertentiemarkt is de grootste klant. En de NSA.

    Informatie verkoop is nu groter dan ooit tevoren en ook als delen wij alles, dat moedigen die bedrijven juist aan, de handel die daaruit voortvloeit stroomt rechtstreeks naar hun bankrekeningen.

    Voor een deel is informatie open geworden. Maar het grootste deel, big data, is zo gesloten als wat. En zal dat altijd blijven. Altijd.

  2. Peter de Kock on oktober 28th, 2013 17:54

    @Marco: Dan is het een natuurwet dat ook die bedrijven uiteindelijk zinken. Kan niet anders.

  3. Jooper on oktober 29th, 2013 09:39

    Een week of 2 geleden heb ik op de intranetsite van mijn afdeling een pagina gebouwd waar iedereen oefenexamens, uittreksels en hand-outs kan delen voor alle opleidingen en diploma’s die nu verplicht zijn. Heb het nog nooit zo druk gehad met uploaden… Informatie delen werkt!! 🙂

  4. Peter de Kock on oktober 29th, 2013 21:04

    @Jooper: ik weet het, ik weet het, ik weet het, maar die silobewakers houden meer van hun silo’s dan van doen wat werkt.

Laat je reactie achter!