Zwaaien naar je schaduw

Geplaatst op 27 september, 2010 

Een confrontatie met je schaduwkanten is nooit leuk. Nuttig is het wel want schaduwkanten zijn de motor die persoonlijke en spirituele groei aandrijven.

Vorige week haalde ik mijn dochter van school. Het was zonnig weer en samen fietsten we naar huis. Onderweg zwaaiden we naar onze schaduwen en die zwaaiden vrolijk naar ons terug.

Je schaduw is de beroerdste niet. Als je ernaar zwaait, zwaait je schaduw vrolijk terug. Maar als je je middelvinger opsteekt naar je schaduw dan….

Bewaard onder Persoonlijk, spiritualiteit

Tags: ,

Reacties

13 Reacties to “Zwaaien naar je schaduw”

  1. Petra on september 27th, 2010 11:14

    Mooi!

    Als we willen dat de zon schijnt, zullen we ook de schaduw moeten accepteren! Zeg nou zelf, zo’n grijze maandagochtend – zonder schaduw – is toch ook een erg saai begin van de week?

  2. Peter de Kock on september 27th, 2010 17:51

    Behoorlijk saai @Petra. Bij volle maan en een heldere nacht heb ik zelf ’s nachts een mooie schaduw 🙂

  3. JoArt on september 27th, 2010 18:25

    Ik vind jouw schaduwvoorbeeld mooi: kan ik gebruiken in de klas!
    ’n Beetje als: “Ga met anderen om zoals jij wilt dat ze met jou omgaan.”

  4. Peter de Kock on september 27th, 2010 19:26

    Lijkt me een leuk idee @JoArt. Ik hou me aanbevolen voor jouw leservaringen.

  5. JoArt on september 27th, 2010 19:56

    Ik werk in groep 8. Het is mijn “taak” om leerlingen wat bij te brengen op het gebied van taal, rekenen, geschiedenis, etc. Maar ik ben van mening dat we als opvoeders eerst dienen te zorgen voor een “de basis”: hoe ga je met elkaar om, zelfverantwoordelijkheid, hoe geef je je onvrede aan, etc. Elke spiegel, schaduw, enz kan dan helpen.
    Ik weet dat mijn kracht als leerkracht ‘m zit in het creëren van een goede sfeer in de groep. Iedereen moet zich veilig en prettig bij mij in de groep kunnen voelen. Een gezellige sfeer, maar ook goede werksfeer zijn belangrijk. Voor mij is het als leerkracht toch prachtig om twinkeloogjes te kunnen zen bij een saaie rekenles!!??!

  6. Peter de Kock on september 27th, 2010 20:07

    Fijn te lezen @JoArt want ik merk dat ik nogal wat oordelen heb over het onderwijs en ik verlang in het onderwijs naar een aantal dingen die jij in jouw reactie benoemt.

  7. JoArt on september 27th, 2010 20:15

    Ik ben wel benieuwd naar jouw oordelen, natuurlijk.
    Als onderwijsman/vrouw kun je nog veel leren van mensen buiten het onderwijs. Mijn vrouw heeft psychologie gestudeerd en niet toevallig ben ik door haar anders naar het onderwijs gaan kijken.

  8. Peter de Kock on september 27th, 2010 21:01

    Mijn voornaamste oordeel @JoArt is dat het onderwijs niet is gericht op leren maar op trainen, trainen ter voorbereiding op deelname aan het fabriekssysteem. Trainen op gehoorzaamheid, trainen op regeltjes volgen. Daarom word ik altijd weer blij van positieve uitzonderingen 🙂

  9. JoArt on september 28th, 2010 22:13

    Ja, het is belangrijk de mens achter de leerling te willen zien. Ik denk dat de meeste basisschoolleerkrachten dat willen, hoor. Het blijft schipperen tussen idealen enerzijds en doelen vanuit de overheid anderzijds.

  10. Peter de Kock on september 28th, 2010 22:20

    Zoals ik het zie en graag wil @JoArt , is dat het onderwijs (en ook het bedrijfsleven) begint en eindigt met de mens, met het mens-zijn.

  11. JoArt on september 29th, 2010 09:34

    Eén simpel antwoordje: “mee eens.”

  12. Alice on april 12th, 2012 16:14

    Super verhaal.
    Zonder schaduw kun je inderdaad niet groeien.
    Leuk beeld hoor dat zwaaien naar je eigen schaduw dat acceptatie hiervan inhoudt.

  13. Peter de Kock on april 12th, 2012 17:35

    @Alice: en je kunt het envoudig zelf uitproberen. Heb je geen dure workshop voor nodig 🙂

Laat je reactie achter!