Oplossingsgericht sturen en geweldloze communicatie

Geplaatst op 5 april, 2009 

Dit artikel is een bewerking van een comment dat ik eerder plaatste op het NOAM netwerk . Het betreft een reactie naar aanleiding van de publicatie ‘Oplossingsgerichte tool voor managers‘ van Coert Visser en Gwenda Schlundt Bodien op Managementsite. Als je niet bekend bent met de verschillende competenties van het oplossingsgericht werken lees dan het artikel van Coert en Gwenda.

Ik zit al een tijdje te broeden op ‘Geweldloze Communicatie’ en ‘Oplossingsgericht werken’: hoe en waar deze beide methoden elkaar kunnen aanvullen en ondersteunen.

Ik bemerk bij mezelf wat weerstand als het gaat over oplossingsgericht sturen. Ik heb meer ervaring met de firma ‘manipulatie, list & bedrog BV’ dan mij lief is en oplossingsgericht sturen is geloof ik niet echt mijn ding. De bottomline zoals ik die herken in het oplossingsgericht sturen is dat degene die gestuurd wordt wel gehoord wordt maar uiteindelijk wel datgene moet doen wat de leidinggevende wil. Dit klinkt voor mij niet als een win/win situatie. Nu zal heel leidinggevend Nederland zeggen dat dat nu eenmaal hoort bij leidinggeven en bij werken in een hiërarchie maar ik geloof daar niet meer zo in. Er is in de wereld veel aan het veranderen en ik denk dat er in toekomst geen functies meer nodig zijn met het woordje ‘leidinggevende’ of ‘manager’. Dit klinkt nu nog als een utopie maar de dingen gaan oh zo snel en steeds sneller.

Waar Geweldloze Communicatie in mijn beleving een prima rol kan spelen die tevens bijdraagt aan een win/win situatie is in het kwadrant van het oplossingsgericht sturen (zie het 4SFC model van Coert en Gwenda). In de  nieuwsbrief NVC Quick Connect (July 2008) staat een artikel van Marshall Rosenberg waarin hij op het niveau van een organisatie de volgende behoeften herkent:

Wat mij in het bijzonder intrigeert is een situatie waarbij tijdens een gesprek twee mensen voor een win/win situatie zorgen door te zoeken naar een oplossing die tegelijk bijdraagt aan de behoefte(n) van de organisatie en die van het individu. Hier kan geweldloze communicatie juist een zeer nuttig hulpmiddel zijn om te behoeften op te sporen, te herkennen en te erkennen en om een strategie, liefst meerdere, te bedenken voor het vervullen van de behoefte(n) van de organisatie en het individu. Bij het bedenken van deze strategieën kan  oplossingsgericht werken weer zeer nuttig zijn omdat het gaat om het verkennen van eerdere successen. Samen sturen ipv dat de ene de andere stuurt.

In de argumentatie over oplossingsgericht sturen wordt wel gezegd dat dit middel alleen wordt ingezet bij ernstige situaties. Ik ben er niet zeker van dat dit ook zo is. In de literatuur vind ik regelmatig voorbeelden terug van de inzet van oplossingsgericht sturen als een medewerker een nieuwe procedure moet gaan volgen.

“Bridging the human and organizational needs can lead to organizations that are more alive and in alignment with the universal life energy in all of us and the world around us.” . Schrijft Rosenberg en ik ben het daarin met hem eens.

Bewaard onder Communicatie, Oplossingsgericht werken

Tags: , ,

Reacties

2 Reacties to “Oplossingsgericht sturen en geweldloze communicatie”

  1. Gertrud Althausen on april 5th, 2009 13:19

    Ik ben iemand, zoals ik al zei, van de Gordon methode die toch uiteindelijk hetzelfde is als geweldlooze communicatie. Probeerd weer iemand het wiel opnieuw uit te vinden.
    In een organisatie mensen besturen werkt als je de mensen hoort, werkelijk hoort en ook een feeling ontwikkeld en een innerlijk oor voor wat ze niet durven te zeggen. Vol begrip luisteren en hun mening naast die van jou leggen en dan een weg vinden om zowel aan jezelf als de ander tegemoet te komen levert leuke resultaten op en werknemers die graag doen wat je zegt omdat ze een deel van je besluitvorming zijn geweest en oprechte compassie hebben gevoeld. Als managementass. had iik met de mensen op de vloer geen enkel probleem, alleen met mijn baas die alles op commando wilde en alleen kritiek had op mensen…..verder is het interessant om naar binnen te gaan Peter aangezien jij er iets op hebt zitten en dat houdt ook verband met die kernkwadranttoestand…..Bazen trekken de medewerkers aan die bij hun passen en vice versa en als dat begrepen wordt kan een heleboel geleerd worden en zijn al die modellen niet meer nodig.

  2. Peter de Kock on april 5th, 2009 18:24

    Wat je schrijft raakt precies wat ik bedoel Gertrud. Dank je wel. En wat je uitnodiging voor zelfreflectie betreft: het onderwerp raakt me in mijn allergie voor autoritair gedrag. En dat wijst weer in de richting van dat ik mijn autonomie en zelfstandigheid mag ontwikkelen.

Laat je reactie achter!