Proefwerk nakijken

Geplaatst op 25 oktober, 2008 

Ben aan het opruimen geslagen en kwam oude proefwerken tegen van de middelbare school. Een herbeleving van vreugde (een 10 voor muziek) en pijn ( een 1 voor frans). Ik blader door die oude proefwerken heen voordat ze de oud papierbak ingaan.

Valt me ineens op dat er meerdere manieren zijn om een proefwerk na te kijken. De ene manier is om alle foute antwoorden te tellen en het totaal aantal fouten te vertalen naar een cijfer. De andere manier is om alle goede antwoorden te tellen en dit aantal te vertalen naar een cijfer. Op het eind van de rit is er geen verschil want in beide gevallen staat er bovenaan het proefwerk een cijfer. En toch is het een wereld van verschil in de benadering en ook in de beleving als je zo’n nagekeken proefwerk, zelfs vele jaren later, weer terug in handen krijgt. Want gaat de focus naar wat er fout gaat of naar wat er goed gaat?

Bewaard onder Persoonlijk

Tags:

Reacties

2 Reacties to “Proefwerk nakijken”

  1. Joep Oomen on november 6th, 2008 01:05

    Ik heb werkelijk geen idee wat er fout is in deze tekst.
    Waarschijnlijk hebben we eenzelfde handicap ? 🙂
    Dat schept een band toch.
    Ik ga voor de inhoud, in wat voor (taal)vorm dan ook!

  2. Peter de Kock on november 6th, 2008 09:22

    Hoi Joep, de bedoeling is om twee benaderingen naast elkaar te zetten: de ene benadering is gericht op wat er goed is en de andere benadering is gericht op wat er fout is. Het is een verschil in focus. De eerste benadering vervult mijn behoefte aan erkenning en vertrouwen. De tweede benadering brengt mij naar een plaats waar ik niet wil zijn, de valkuil van kritiek/oordelen. Uit onderzoek blijkt dat een focus op dat wat al goed is veel effectiever is en nuttiger dan een focus op wat fout is.

Laat je reactie achter!