Niet op de koffie bij de gemeente

Geplaatst op 25 May, 2010 

Weet je nog dat ik 6 mei die afspraak had bij de gemeente? Een afspraak om te komen praten over de aanbevelingen die ik had gedaan om de overstap te maken van ‘even een bewonersbrief schrijven’ naar echt communiceren met de wijkbewoners?

Deze afspraak ging dus niet door en ik was daarover niet geïnformeerd, er was bij de gemeente iets mis was gegaan met een e-mail over deze afspraak. De meneer die me had uitgenodigd, verontschuldigde zich toen telefonisch en beloofde volgende week een nieuwe afspraak met me te maken.  Twee en een halve week verder heb ik van de gemeente nog helemaal niets gehoord. Over communiceren gesproken.

Ik ga ervan uit dat mensen altijd een hele goede reden hebben om de dingen te doen die ze doen of juist niet doen. Misschien heeft de gemeente hij het zo druk met het verbeteren van de communicatie dat ze de afspraak helemaal zijn vergeten.

Ik zit te bedenken wat ik zal doen. Ik kan de gemeente bellen of mailen en ze in geweldloze, niet-oordelende communicatie laten weten wat een zootje de gemeente ervan maakt als het gaat om communicatie. Ik kan zelf een nieuwe afspraak maken met de gemeente. Maar wil ik dat wel?

Wat ik de gemeente te bieden heb is zeker van waarde. Maar ik denk dat de gemeente niet de plaats is om die waarde in te zetten. Om van waarde te zijn is meer nodig dan een waardevol product of dienst. Er is ook een plaats nodig, er zijn mensen nodig, bij wie die waarde in vruchtbare aarde valt. En de gemeente is die vruchtbare aarde niet.

Ik heb in de loop der jaren ook geleerd om te kijken naar wat mensen doen in plaats van af te gaan op wat ze zeggen. Alle mooie woorden ten spijt dat de gemeente wel degelijk bezig is met de aanbevelingen om beter te communiceren, ik merk er in de praktijk niks van.

Nee, ik ga niet op de koffie bij de gemeente.

Bewaard onder Communicatie, Persoonlijk

Reacties

10 Reacties to “Niet op de koffie bij de gemeente”

  1. Petra on May 25th, 2010 10:37

    Heel goed in het kader van arroganter worden…:)!

  2. Peter de Kock on May 25th, 2010 19:49

    Haha, zo had ik het nog niet bekeken Petra, dank je wel. Ik vrolijk er helemaal van op 🙂

  3. Jooper on May 25th, 2010 10:49

    Wat een stelletje eikelbijters. Niet oordelend of veroordelend gesproken overigens, gewoon een constatering. Overigens zit ik me ook af te vragen wat “er was bij de gemeente iets mis gegaan met een e-mail over deze afspraak” betekent. Wat kan er misgaan met een e-mail, afgezien van het feit dat hij niet gemaakt en/of niet verzonden is door een niet voldoende geinteresseerde en/of niet bekwame ambtenaar? Gemiste kans voor de gemeente. In plaats van een een constructief gesprek en een goed gevoel krijgen ze nu een blogpost voor hun kiezen vanuit een minder prettig gevoel.

  4. Peter de Kock on May 25th, 2010 19:51

    Scherpe analyse Jooper, dank je wel. Ik denk dat ik over een paar weken alsnog contact opneem met de gemeente. Niet om een afspraak te maken maar om te feedbacken hoe ik het ervaar.

  5. Petra on May 25th, 2010 21:12

    Ik zou mezelf aanbieden als dè (dure natuurlijk) communicatieadviseur die ze nu net nodig hebben!

  6. Peter de Kock on May 25th, 2010 21:19

    Je brengt me op een idee Petra: ik stuur ze gewoon meteen een vette factuur.

  7. Huub Koch on May 30th, 2010 06:24

    Gemiste kans voor de Gemeente!

  8. Peter de Kock on May 30th, 2010 09:42

    Tja, ik betreur het ook Huub. Wil de echte linchpin bij de gemeente nu opstaan?

  9. gertrud on June 2nd, 2010 15:53

    wahahahhaha, ja hier bij H’meer ook niet veel beter. Hun klantvriendelijkheidsverbeterprocess is als niet geslaagd afgeboekt…..en een gemeente die 1 kilo post stuurt voor in totaal een bedrag van € 2,75 heeft ook niet alle kippen op’t balkon….

  10. Peter de Kock on June 2nd, 2010 15:59

    LOL, dat gezegde van ‘niet alle kippen op het balkon’ kende ik nog niet Es, thx.

Laat je reactie achter!