Dit smaakt naar meer

Geplaatst op 22 December, 2009 

Luister en kijk eerst hier even naar:

Herkend? Rage Against The Machine ‘Killing in the name’. Dit nummer uit 1992 staat dit jaar op nummer 1 van de Engelse Kerst-hitlijst. Een enorme lacher en dat was ook de bedoeling van Jon Morter die via Facebook een campagne startte om Rage Against The Machine op nummer 1 te krijgen. Sinds 2005 werd de nummer 1 positie van de Engelse Kerst-hitlijst steeds ingenomen door een ster uit de stal van het programma X-factor en Jon Morter wilde dat dit jaar anders. Een leuk verslag van hoe dit kon gebeuren lees je op Alternative.blog.nl.

Wat me intrigeert is het effect van de campagne die via internet is gevoerd om Rage Against The Machine op 1 te krijgen. Misschien denk je ‘who cares’ wie of wat er op 1 staat maar in Engeland is de nummer 1 positie met Kerst heel  belangrijk (gemaakt).

Als het lukt om via Internet ‘Killing in the name of’ op 1 te krijgen, wat is er dan nog meer mogelijk via Internet?

Op dit moment al een heleboel. Een mooi voorbeeld van wat er al kan was eerder dit jaar de succesvolle Twitterveiling, georganiseerd door @kaatmossel. Een ander voorbeeld zijn dit jaar de protesten geweest tegen de plannen van Buma Stemra om heffingen op te leggen op YouTube filmpjes op blogs.

Misschien is de Rage-Against-The-Machine-Kerst-campagne nog maar het begin en werkt het als aanmoediging meer in eigen hand te nemen. Wat dan?  Alles. De Tweede Kamer verkiezingen lijkt me wel een mooie target. Maar ook massaal  bepalen met welke bedrijven we wel of geen zaken meer doen, bij welke winkels we kopen en bij welke niet. Welke leugens geloven we niet meer en aan welke manipulaties doen we niet meer mee?

De macht komt dan eindelijk toch te liggen bij het volk.

Bewaard onder Mening, Muziek

Tags: , ,

Reacties

Laat je reactie achter!