Het bord boven de supermarkt

Geplaatst op 17 oktober, 2009 

Vrijdagochtend was ik op bezoek bij Huub Koch om de ontwerpen te bekijken en te bespreken die hij heeft gemaakt voor mijn nieuwe huisstijl. Het pakketje ‘huisstijl’ bestaat uit de ontwerp van een woordmerk, een WordPress theme ontwerp voor mijn blog en een communicatieconcept om mezelf als ondernemer te positioneren.

Ik was blij verrast met de ontwerpen die Huub had gemaakt. Vooraf had ik wat vrees dat ik totaal geen klik zou hebben met de ontwerpen maar het tegendeel was waar. Ik was verwonderd te zien hoe een eerder gesprek met Huub en wat correspondentie per e-mail over mijn ondernemerschap en favoriete films, vertaalbaar zijn naar vorm en kleuren. Wat ik te zien kreeg was werkelijk prachtig! Ik heb de ontwerpen mee naar huis genomen om ze ook aan andere mensen voor te leggen en het mooiste en best passende ontwerp te kiezen.

In één van de ontwerpen had Huub een woordmerk gemaakt waarbij mijn achternaam oranje was ingekleurd. Ik zag mijn eigen achternaam en die kleur en zag ineens het reclamebord voor me dat mijn vader vroeger boven zijn supermarkt had staan: Supermarkt de Kock. Het bord was van hout, het was groot, het was oranje en de letters waren wit. Als kind had ik een pesthekel aan dat bord. Ik vond dat bord lelijk, ik vond de naam lelijk en ik vond de kleur lelijk. Alles aan het bord vond ik lelijk.

En vrijdagochtend lag dat ontwerp daar voor me met diezelfde achternaam en diezelfde oranje kleur. Het was alsof de geest van dat houten bord van mijn vader zei ‘Joehoe, daar ben ik weer…..’. Tot mijn verrassing vond ik het mooi, erg mooi zelfs. Mijn ergernis over dat Supermarkt bord was verdwenen, opgelost. Ik vond de herinneringen aan dat bord wel vertederend. Weg ergernis, ik moest erom lachen.

Misschien dat mijn dochter zich ook gaat ergeren aan mijn woordmerk. Ik denk dat ik haar dan wat kleurpotloden en viltstiften geef en een groot stuk  papier en haar vraag ’teken en kleur jij het dan maar zoals jij het mooi vindt’. En dan geef ik haar die tekening veel later weer terug als zij voor zichzelf begint.

Ik heb wel alvast een beetje het zekere voor het onzekere genomen en haar het woordmerk ontwerp al laten zien. Volgens mij vond ze het wel mooi.

Bewaard onder Persoonlijk

Tags: ,

Reacties

7 Reacties to “Het bord boven de supermarkt”

  1. Huub Koch on oktober 18th, 2009 09:27

    Een heel mooi verhaal over wat een nieuwe huisstijl allemaal oproept en met je kan doen, Peter. Ik ga er naar linken!

  2. Peter de Kock on oktober 18th, 2009 10:02

    Ja Huub, vormen, letters en kleuren kunnen heel wat teweeg brengen. Ook dat is een vorm van ‘zichtbare zaken’, het zichtbaar maken van herinneringen. Dank voor jouw bijdrage daaraan.

  3. Gertrud Althausen on oktober 22nd, 2009 20:56

    je vader had de plank ook misgeslagen want de familienaam ‘de Kock’ is zilver met dito energie en niet oranje……en waarom je toen zo boos was? Zoek eens oranje en het nummer 2 in je numerologie op dan weet je dat…..

  4. Peter de Kock on oktober 22nd, 2009 21:12

    Misschien vond hij oranje toen wel gewoon mooi…

  5. Gertrud Althausen on oktober 22nd, 2009 21:53

    heb me vergist nog ook want het is koper – had een wereldwijd succes kunnen worden de zaak de Kock..neem me niet kwalijk

  6. Peter de Kock on oktober 22nd, 2009 22:28

    Prima hoor Gertrud. Ben wel benieuwd wat je te vertellen hebt over de kleuren van mijn woordmerk dat in de maak is.

  7. Gertrud Althausen on oktober 23rd, 2009 07:49

    Ja ik ben ook benieuwd wat je uiteindelijk kiest. De kleuren die bij je horen heb je reeds op papier.Geel was tof geweest! En wat voor zaak ga je beginnen? Reuze benieuwd!

Laat je reactie achter!