Geweldloze Communicatie en boosheid
Geplaatst op 15 juli, 2009
Gevoelens van boosheid, irritatie en frustratie nemen in het proces van Geweldloze Communicatie een bijzondere plaats in. Of misschien sluit het meer aan bij het gedachtegoed van Geweldloze Communicatie als ik zeg dat in het proces van geweldloze communicatie net zoveel ruimte is voor gevoelens van boosheid, irritatie en frustratie als voor gevoelens van vreugde, blijdschap en dankbaarheid.
Het proces van Geweldloze Communicatie kent een aantal valkuilen zoals de gewoonte om, vaak niet eens bewust, te analyseren, te interpreteren, te classificeren, te vergelijken en te oordelen.
Oordelen over gevoelens kan ertoe leiden dat we over boosheid oordelen als ‘slecht’ en over het gevoel van blijdschap als ‘goed’. Als we deze oordelen meenemen in het proces van Geweldloze Communicatie kunnen op communicatieniveau de volgende oordelen ontstaan:
- Als er ‘goede’ gevoelens zijn (zoals blijdschap) doen we het communicatieproces ‘goed’ en is de communicatie ‘geweldloos’.
- Als er ‘slechte’ gevoelens zijn (zoals boosheid) doen we het communicatieproces ‘niet goed’ en is er ‘geweld’ in de communicatie.
Alle gevoelens zijn gelijkwaardig. Er bestaan geen ‘goede’ en ‘slechte’ gevoelens. Het gedachtegoed van Geweldloze Communicatie geeft ruimte aan alle gevoelens. Gevoelens die een bevredigde behoefte signaleren (bijvoorbeeld blijdschap) zijn net zo waardevol als gevoelens die een niet bevredigde behoefte signaleren (bijvoorbeeld boosheid).
Als communicatie wordt ingezet om bepaalde gevoelens te controleren of uit te sluiten zoals boosheid, dan kunnen de woorden nog zo mooi klinken maar ze gaan voorbij aan het gedachtegoed van geweldloze communicatie.
Het is net als met een vredespijp: je kunt er de vrede mee vieren maar een ander ook mee om z’n oren slaan.
Lees ook: Goed en slecht gevoel
Bewaard onder Communicatie
Tags: gevoelens, geweldloze communicatie, oordelen
Reacties
Laat je reactie achter!