Wat doe je nou precies?

Geplaatst op 26 juni, 2009 

Als mensen me vroegen: ‘Wat doe je nou precies?’, dan gebeurde het dat, terwijl ik het antwoord gaf, ik bemerkte dat het voor mijzelf niet zo helder is wat het nou precies is wat ik doe als ondernemer.  En dan is het voor die ander ook niet zo helder.

In marketing land zijn er dan mensen die zeggen dat klanten meteen moeten weten wat ze aan je hebben en waarmee je ze van dienst kan zijn. Een korte, krachtige en heldere elevator pitch kan dan nuttig zijn. Er is ook een profielschets nodig wat weer handig is voor op de website, weblog en sociale netwerken.

Op Internet zijn allerlei hulpbronnen beschikbaar om tot zo’n elevator pitch en profielschets te komen. Een bijzonder sprankelend en inspirerend artikel daarover las ik laatst op de blog van Sanne Roemen. Het artikel heet ‘Focus kiezen: Wie ben je? Wat doe je? Voor wie?

Ik wilde meteen aan de slag om mijn elevator pitch en profielschets aan te passen. En……dat lukte me niet op een manier waar ik blij van werd. Hoe meer ik probeerde de dingen op te schrijven zoals in het voorbeeld van Sanne, hoe onzekerder ik me voelde over hoe ik wil ondernemen. Het spook van op een verjaardagsfeestje zijn en geen helder antwoord kunnen geven op de vraag: ‘Wat doe je nou precies?’ doemde op.

Mijn voornaamste reden om te gaan ondernemen was en is dat ik dingen wil doen waar ik blij van wordt, waar anderen blij van worden. En wat voor dingen dat dan precies zijn, hoe ik ze doe, waar en met wie, dat verandert nogal eens. Het idee dat ik daar helderheid over heb en dat in 30 seconden kan neerzetten op een manier waar Obama wat van kan leren, daar droom ik nog van. En zolang die droom een droom is, zal ik de vraag: ‘Wat doe jij nou precies?’ als volgt beantwoorden:

Ik doe waar ik blij van word. En als jij daar ook blij van wordt, dan doen we samen waar we  blij van worden.

Klinkt dat vaag? So be it! En als de ander me dan vraagt ‘Waar word jij blij van?’ dan barst ik los. En laat ik de ander losbarsten door te vragen: ‘En jij, waar word jij nou echt blij van?’.

Ik denk dat er aan het ondernemen nog een andere kant zit dan de zichtbare kant van de elevator pitches, profielschetsen en portfolio’s.

Als ik doe wat ik leuk vind, als ik doe waar ik blij van wordt, waar anderen blij van worden, dan werk ik als een magneet. Een magnetisch veld is onzichtbaar en tegelijkertijd voelbaar en merkbaar. Met die magnetische werking trek ik andere mensen en projecten aan om nog meer te doen van wat ik leuk vind en blij van word. Ondernemen direct vanuit en met de bron noem ik dat.

Bewaard onder Ondernemen, Persoonlijk

Tags:

Reacties

Reacties gesloten.

Deze blog maakt gebruik van cookies Privacy informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close