Wat doe je nou precies?

Geplaatst op 26 juni, 2009 

Als mensen me vroegen: ‘Wat doe je nou precies?’, dan gebeurde het dat, terwijl ik het antwoord gaf, ik bemerkte dat het voor mijzelf niet zo helder is wat het nou precies is wat ik doe als ondernemer.  En dan is het voor die ander ook niet zo helder.

In marketing land zijn er dan mensen die zeggen dat klanten meteen moeten weten wat ze aan je hebben en waarmee je ze van dienst kan zijn. Een korte, krachtige en heldere elevator pitch kan dan nuttig zijn. Er is ook een profielschets nodig wat weer handig is voor op de website, weblog en sociale netwerken.

Op Internet zijn allerlei hulpbronnen beschikbaar om tot zo’n elevator pitch en profielschets te komen. Een bijzonder sprankelend en inspirerend artikel daarover las ik laatst op de blog van Sanne Roemen. Het artikel heet ‘Focus kiezen: Wie ben je? Wat doe je? Voor wie?

Ik wilde meteen aan de slag om mijn elevator pitch en profielschets aan te passen. En……dat lukte me niet op een manier waar ik blij van werd. Hoe meer ik probeerde de dingen op te schrijven zoals in het voorbeeld van Sanne, hoe onzekerder ik me voelde over hoe ik wil ondernemen. Het spook van op een verjaardagsfeestje zijn en geen helder antwoord kunnen geven op de vraag: ‘Wat doe je nou precies?’ doemde op.

Mijn voornaamste reden om te gaan ondernemen was en is dat ik dingen wil doen waar ik blij van wordt, waar anderen blij van worden. En wat voor dingen dat dan precies zijn, hoe ik ze doe, waar en met wie, dat verandert nogal eens. Het idee dat ik daar helderheid over heb en dat in 30 seconden kan neerzetten op een manier waar Obama wat van kan leren, daar droom ik nog van. En zolang die droom een droom is, zal ik de vraag: ‘Wat doe jij nou precies?’ als volgt beantwoorden:

Ik doe waar ik blij van word. En als jij daar ook blij van wordt, dan doen we samen waar we  blij van worden.

Klinkt dat vaag? So be it! En als de ander me dan vraagt ‘Waar word jij blij van?’ dan barst ik los. En laat ik de ander losbarsten door te vragen: ‘En jij, waar word jij nou echt blij van?’.

Ik denk dat er aan het ondernemen nog een andere kant zit dan de zichtbare kant van de elevator pitches, profielschetsen en portfolio’s.

Als ik doe wat ik leuk vind, als ik doe waar ik blij van wordt, waar anderen blij van worden, dan werk ik als een magneet. Een magnetisch veld is onzichtbaar en tegelijkertijd voelbaar en merkbaar. Met die magnetische werking trek ik andere mensen en projecten aan om nog meer te doen van wat ik leuk vind en blij van word. Ondernemen direct vanuit en met de bron noem ik dat.

Bewaard onder Ondernemen, Persoonlijk

Tags:

Reacties

6 Reacties to “Wat doe je nou precies?”

  1. sanne roemen on juni 26th, 2009 12:08

    Ha Peter… dankjewel voor je compliment over mijn blogpost. Ik ben niet per sé zo van dat het kort moet hoor, elevator pitches prima, maar dan wel in een gebouw van minstens 150 verdiepingen.
    Dus waarom vertel je dan niet waar je blij van wordt? Je zegt “als mensen dat vragen, dan barst ik los!”. Dat is waar ik op uit ben met mijn vraag wie ben je etc. Barst los! Liefst ook hier, op je eigen podium. 😀

  2. Petra on juni 26th, 2009 12:29

    Ha ha Peter, laat je niet in een hokje stoppen hoor, vooral niet door jezelf! Vrijheid is jezelf zijn op elk moment en doen wat je gevoel je ingeeft. Niet teveel over nadenken, dat werkt belemmerend.

  3. Huub Koch on juni 27th, 2009 14:38

    Ha Peter,

    Sluit me aan bij de vorige reaguurders en als ik kijk naar zomaar wat quotes uit je profiel:

    ‘When you want something, the whole Universe conspires to help you realize your desire’ (Paulo Coelho).

    en

    ‘Living ‘my personal legend’, the reason for my existence, and enjoying the adventure and sharing it with others…’

    Dan denk ik dat je al een aardige elevator pitch op de plank hebt staan!

  4. Peter de Kock on juni 27th, 2009 16:28

    Sanne, je uitnodiging om te schrijven over waar ik dan blij van wordt zet het proces weer in gang. Alsof ik weer een stukje in de rug wordt voortgeduwd.

    Petra, m’n gevoel volgen, ja! Dat helpt me te doen waar ik goed in ben en het verhaal over ondernemen bij mezelf te houden. En leren van waar een ander goed in is.

    Huub, wat fijn te beseffen dat er al meer is dan ik dacht.

    Waar ik vooral blij van wordt is dat als ik ergens over schrijf, dat er uit allerlei hoeken hulp en ondersteuning komt.

    Sanne, Petra en Huub, dank jullie wel voor de inspirerende comments.

  5. Wonieka on juni 29th, 2009 05:41

    hallo Peter,

    Ik kreeg de ingeving, eens op deze site van jou te kijken en te lezen hoe je innerlijk in beweging bent gekomen en daardoor helder heb gekregen wat voor jou echt belangrijk is in het ondernemer zijn.

    Ik voel door alles heen hoe jij geraakt bent en geïnspireerd wordt door Marshall Rosenberg. En dat jij echt blij wordt als een ander ook blij wordt. Alsof je in een constante stroom leeft van interactie met je medemens. Ik geniet van je energie.

    een hartegroet van Wonieka

  6. Huub Koch on juni 30th, 2009 19:38

    Communiceren doe je door te inspireren! Zou heel goed kunnen dat hier van synchroniciteit sprake is, Peter. Mijn persoonlijke ervaring is dat die magnetische klik altijd iets te maken heeft met ‘waarde’. In het bijzonder de waarde die jij kunt toevoegen ‘voor, aan en bij’ de ander. En wederzijds, dus vice versa natuurlijk!

    Die ‘Business Magic’ ligt zeker ook in dingen die in ‘marketing volgens het boekje’ soms wel te benoemen zijn, maar niet altijd te duiden, laat staan te sturen. 😉

    Wellicht een kwestie van dezelfde taal spreken. Net als de karavaan en de woestijn. Beide spreken dezelfde taal en daarom staat de woestijn toe dat de karavaan er doorheen trekt. En… de magneet werkt altijd, maar de waarde die jouw klant of jijzelf nodig hebben veranderd voortdurend. Alles evalueert, van je gedachtegoed tot je producten en diensten. Want wat levend is wordt telkens weer anders.

Laat je reactie achter!