Concurrentie is UIT, Co-creatie is IN
Geplaatst op 11 februari, 2009
De geluiden die ik in het bedrijfsleven opvang over concurrentie zeggen dat concurrentie de zaak wakker en scherp houdt en dat zonder concurrentie de boel maar zou indutten. Er wordt wel gezegd dat concurrentie moordend kan zijn. Ik denk dat bedoeld wordt dat concurrentie moordend is voor onze planeet en moordend voor ons welzijn.
Volgens de zo geprezen marktwerking leidt concurrentie tot betere producten tegen lagere prijzen. Maar ik geloof daar nu niet meer in. Concurrentie is voor mij een dogma uit een oude doos.
De meest wezenlijke behoefte die wij mensen met elkaar delen is de behoefte om een bijdrage te leveren. Deze behoefte vertaalt zich naar co-creatie, participeren in het samen creëren. Één van de meest inspirerende ontwikkelingen op dit gebied vindt momenteel plaats op het Internet waar steeds meer innovatieve producten en diensten ontstaan. Mensen vormen er intelligente groepen en leveren in flexibel netwerkverband een bijdrage.
Co-creatie gaat over het samen delen en over het geloof in overvloed. Concurrentie gaat over het tegen elkaar strijden en het geloof in schaarste. Concurrentie is UIT. Co-creatie is IN.
Bewaard onder Mening, Ondernemen
Tags: Ondernemen, overvloed
Reacties
2 Reacties to “Concurrentie is UIT, Co-creatie is IN”
Laat je reactie achter!
Beste Peter,
Wat ben ik het hier ontzettend met je eens…….
De realiteit is nog steeds anders, samenwerking en gunnen, voor de hand liggende samenwerkingsverbanden zijn er niet, zelfs in het zogeheten spirituele alternatieve circuit hakt de ene ziener de andere het oog uit….
Beste Gertrud, dank voor je reactie. Ik denk dat zich toch meer en meer een andere manier van samenwerken aftekent. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het waardedenken van Martijn Aslander. Ik kom op Internet steeds meer mensen tegen die met waardebepaling achteraf werken. In mijn artikel ‘Waardebepaling achteraf’ vind je hier meer over.