Winst ten koste van alles

Geplaatst op 7 december, 2008 

Met weer een enerverend jaar achter de rug keken de directieleden vol tevredenheid naar de cijfers: 2008 zou weer beter worden afgesloten dan 2007. De stijgende lijn ging door met stijgen. Hoger en hoger ging de winst.

Hoe anders was dit een aantal jaren geleden toen er nog verliezen werden geleden. In een uiterste poging dit tij te keren hadden de directieleden na een paar flinke vergaderingen besloten tot een nieuwe strategie en deze onder woorden gebracht in één enkele zin: ‘Winst ten koste van alles’. De bedoeling was om iedereen in het bedrijf eens flink wakker te schudden van de noodzaak van winst.

En de winst waar zo naar werd verlangd kwam er. Zwarte cijfers heet dit in jargon. De Powerpoint presentatie over het jaar 2008 zou duidelijk maken dat de resultaten verder waren  gestegen. De toelichting op de cijfers zou nagenoeg hetzelfde zijn als voorgaande jaren: de cijfers stemmen tot tevredenheid maar we zijn er nog lang niet want….. en dan zou er een opsomming volgen van allerlei denkbeeldige bedreigingen. De financiële crisis voorop.

De strategie “Winst ten koste van alles” was zeer succesvol geweest. De directieleden waren erin geslaagd winst te behalen. Maar dat niet alleen! Ook het tweede deel van de strategie ‘ten koste van alles’ was volledig geslaagd.

Daar waar winst het bedrijf was binnengestroomd waren getalenteerde en succesvolle medewerkers het bedrijf uitgevlucht. De sfeer in de fabriek was er vaak om te snijden, creativiteit en innovatie hadden plaats gemaakt voor ‘Doen wat je gezegd wordt’. Maar dat zijn zaken die niet in een Powerpoint tot uitdrukking kunnen worden gebracht. Winst wel.

Winst ten koste van alles zou ook in 2009 z’n uitwerking hebben: nog meer winst en nog minder……ach, who cares?  Als het de mensen niet bevalt dan rotten ze maar op. De aandeelhouders, die waren tenminste tevreden, voor heel even.

Bewaard onder Ondernemen, Verhaaltjes

Tags:

Reacties

Laat je reactie achter!