Een spetterend betoog voor creativiteit in het onderwijs

Geplaatst op 10 September, 2008 

Ik ben echt onder de indruk van het spetterende pleidooi van Ken Robinson om in het onderwijs veel meer aandacht te besteden aan creativiteit. Creativiteit, zo zegt hij, moet in het onderwijs net zo belangrijk zijn als leren lezen en schrijven. 

Het onderwijs richt zich vrijwel uitsluitend op één deel van ons lichaam: ons hoofd. En dan voornamelijk de linker hersenhelft. Aan de rest van ons lichaam besteedt het onderwijs geen aandacht: ons lichaam mag de rol vervullen van vervoermiddel voor ons hoofd.

Kinderen durven nog fouten te maken maar tegen de tijd dat ze volwassen zijn hebben de meesten angst om fouten te maken. In het onderwijs en in bedrijven is het maken van fouten het ergste wat je maar kan overkomen. De prijs is hoog: “If you are not prepared to be wrong, you will never come with anything original.”

Picasso zei ooit dat alle kinderen geboren kunstenaars zijn. Het probleem is om kunstenaar te blijven als we opgroeien want we worden niet IN onze creativiteit onderwezen maar we worden UIT onze creativiteit onderwezen. “Many highly talented briliant creative people think they are not because the thing that they were good at at school wasn’t valued or was actually stigmatized.”

“Our task is to educate their (our children) whole being.”

Bewaard onder Inspiratie

Tags: ,

Reacties

Laat je reactie achter!