Van mening veranderd

Geplaatst op 28 mei, 2010 

Begin vorig jaar schreef ik in ‘KvK goes Web 2.0‘ nog dat ik zo tevreden was over de Kamer van Koophandel en dat het helemaal geen dinosaurus-achtige organisatie uit het VOC tijdperk is.

Wat maakte dat ik zo tevreden was over de Kamer van Koophandel? Ik had een geweldige contactpersoon, altijd betrokken en belangstellend. Mijn contactpersoon was een echte Linchpin zoals Seth Godin dat noemt, iemand die vanuit menselijkheid het verschil weet te maken. Ze kreeg een nieuwe functie en ik een nieuwe contactpersoon.

Mijn nieuwe contactpersoon weet het verschil niet te maken. Hij is geen Linchpin. En ineens is mijn beeld van de Kamer van Koophandel als een betrokken organisatie weer veranderd in dat van een VOC kolos.

Het zijn de mensen die een organisatie smoel geven. De Linchpins wel te verstaan.

Bewaard onder Ondernemen

Tags: ,

Reacties

17 Reacties to “Van mening veranderd”

  1. Frank on mei 28th, 2010 21:06

    Huh? Ik heb regelmatig met de KvK te doen. Hun formulieren zijn ondoorzichtig. Als je ze dan per ongeluk verkeerd invult sturen ze ze gewoon retour afzender zonder hulp of uitleg en zonder een retourenvelop (tot drie keer toe vonden ze dat geen probleem). Een gemiddelde wijziging kost maanden. Maanden! Er zitten al maanden twee wijzigingen in de pijplijn daar en je hoort maar niks. 3-4 maanden duurt het voor je schriftelijke bevestiging hebt van een wijziging. Er kan bijna niks online, alles moet gewoon via downloadable en te printen en in te vullen pdf blaadjes. Werkelijk… Als er een organisatie is die 10 jaar achter de werkelijkheid aan loopt en zichzelf belangrijk heeft gemaakt voor de kleinste wissewasjes dan is het de KvK wel. De KvK is mij nog nooit tot hulp geweest. Tot nu toe alleen maar een extra bureaucratische last…

  2. Peter de Kock on mei 28th, 2010 21:12

    Klopt Frank, bedankt. Die manier van werken herken ik en is er denk ik oorzaak van dat de vraag naar het nut van de KvK luider wordt.

  3. Frank on mei 28th, 2010 21:08

    Verdorie, nou gebruik ik jouw mooie blog als klaagmuur 😉 Delete maar snel 🙂

  4. Michael Minneboo on mei 28th, 2010 21:09

    Ik ben met je eens dat de juiste mensen op de juiste functies een wereld van verschil kunnen maken, maar die personen ben ik bij de KvK tot nu toe nog niet tegengekomen. Ik heb daarom ook geen vertrouwen in de KvK. Ik heb alleen maar last van die organisatie als ondernemer. Lidmaatschap voor wat? Door mijn inschrijving word ik lastig gevallen door andere bedrijven die me iets willen verkopen omdat de KvK mijn gegevens doorverkoopt.

  5. Peter de Kock on mei 28th, 2010 21:16

    Ik vind het jammer Michael dat er niet meer mensen zijn die het verschil maken. Misschien is dat de grote handicap waar veel organisaties tegenwoordig mee worstelen.

  6. Michael Minneboo on mei 28th, 2010 21:30

    @Peter: Ik vrees van wel. Persoonlijkheid gaat verloren in te grote organisaties waarbij men op de cijfertjes let, niet op de klant of de mensen die de taken moeten uitvoeren. Misschien moeten we allemaal gewoon weer bij de bakker brood halen en niet in de supermarkt.

  7. Peter de Kock on mei 28th, 2010 22:10

    Klopt Michael, maar door de aftakeling van de op geld gebaseerde economie heb ik vertrouwen dat ook dit gaat veranderen. More to be revealed… By the way: de bakker hier in de buurt wordt bevoorraad door dezelfde vrachtwagen die ook aan de supermarkt levert 🙁

  8. Michael Minneboo on mei 29th, 2010 12:37

    @Peter: Dat is spijtig en eigenlijk behoorlijk nepperij. In de supermarkt betaal je vast minder voor hetzelfde brood. Die bij mij om de hoek bakt ze zelf bruin, voor zover ik het kan zien in ieder geval.

  9. Peter de Kock on mei 29th, 2010 15:20

    Dan heb jij nog een echte ‘echte bakker’ Michael. Of misschien betekent het wel dat de supermarkt echt fantastisch brood heeft 🙂

  10. Edwin on mei 29th, 2010 13:56

    Ik heb welgeteld twee keer iets van de KvK gehoord: de eerste keer om verplicht een bijdrage te storten, de tweede keer een boos telefoontje omdat ik negatief had geschreven over het feit dat ze ongevraagd mijn gegevens aan Google (Maps) hebben verkocht. Toen ik me (verplicht) inschreef kon je die optie nog nergens uitvinken :-/

  11. Peter de Kock on mei 29th, 2010 15:21

    Dat is precies wat ik bedoel Edwin, mijn eerste contactpersoon nam wel zo af en toe contact op om te vragen hoe het ging. Dat maakte voor mij een groot verschil.

  12. Huub Koch on mei 30th, 2010 06:26

    Ben het helemaal eens met je stelling. Ik heb ook zelf die ervaring. Had eerst een geweldig betrokken KvK contactpersoon en toen die wegging gingen de luiken aldaar gewoon dicht. Ook hier een gemiste kans!

  13. Peter de Kock on mei 30th, 2010 09:44

    Begint me wel steeds duidelijker te worden Huub dat het echt de mensen zijn die het verschil maken. Bij zzp-ers zie je dat meteen maar bij een grotere organisatie heeft het soms even nodig om dat te herkennen.

  14. karin r. on mei 30th, 2010 15:12

    ik weet niet zo goed wat ik aanmoet met de lidmaatschap die ik betaal en er ellende voor terugkrijg. nou ja, misschien een leuk infoblaadje tussendoor, maar verder betekent het niets voor mij.

    toch heb ik morgen een gesprek met iemand die me blijkbaar heeft voorgesteld bij de KvK en nu wil het zo dat de KvK zeer geintesseerd is in twee projecten die ik zou kunnen doen daar. verder weet ik even niets, maar als dat zo is kan ik misschien de KvK een beetje wakkerschudden. zou leuk zijn. 🙂

  15. Peter de Kock on mei 30th, 2010 17:05

    Dat zou zeker leuk zijn Karin: een project bij de KvK. Ik heb al een suggestie: hoe word ik een linchpin? 🙂

  16. Jooper on mei 31st, 2010 09:31

    Als ik alle reacties hier eens doorlees dringt één vraag zich aan me op: ligt het nou aan de mensen dat de organisatie niet functioneert of aan de organisatie dat de mensen niet functioneren. En lopen er onvoldoende Linchpin’s op de deze wereld of kan je iemand Linchpin maken door hem (of haar) op de juiste plek neer te zetten?

  17. Peter de Kock on mei 31st, 2010 17:37

    Interessante vragen Jooper. Ik denk dat de KvK te veel organisatie is (structuren, plannen, regels, procedures) en te weinig mens (en dat is het terrein van de linchpins). Dus wie gaan dat transformeren? De Linchpins binnen de KvK en de klanten van de KvK. Door iemand op een bepaalde plek te zetten kun je van iemand geen linchpin maken. En al zou het wel kunnen, dan zouden organisaties dat niet doen want linchpins zijn ‘eigenzinnig’ en daarom ‘lastig’.

Laat je reactie achter!