Waardebepaling achteraf

Geplaatst op 31 januari, 2009 

Op de website van Martijn Aslander las ik een bijzonder inspirerend artikel met als titel ‘Waardedenken in een veranderende economie en samenleving’.

Het artikel gaat over waardebepaling achteraf. Bij waardebepaling achteraf gaat het erom dat je niet meer vooraf de waarde van je eigen dienst berekent (meestal door het aantal uren te vermenigvuldigen met de prijs per uur), maar dat je de waardebepaling achteraf  overlaat aan de ander. De ander bepaalt de waarde en ook hoe die waarde wordt uitgedrukt. In zijn artikel zegt Martijn Aslander hierover:

“De mensen met wie ik werk (ik werk graag mèt mensen, en niet voor mensen) mogen achteraf bepalen wat ik waard was en hoe ze die waarde willen uitdrukken. Ondanks het feit dat dat echt niet altijd makkelijk voor ze is en dat waarde soms lastig uit te drukken is, maakt het de discussie er niet minder waardevol op.”

Waardebepaling achteraf klinkt bijzonder inspirerend. Het is eenvoudig toe te passen, bespaart een hoop papierwerk en maakt bewust van de werkelijk toegevoegde. Wat ik er het meest bijzondere aan vind is dat het uitermate goed helpt om alleen datgene te doen wat je werkelijk graag wilt doen. Verder verruimt het ook aanmerkelijk het blikveld om kansen en mogelijkheden te herkennen om toegevoegde waarde te leveren.

In een veranderende economie waar hiërarchische structuren plaatsmaken voor flexibelere netwerkmodellen, en in een maatschappij waar kennis en informatie steeds belangrijker worden, lijkt waardebepaling achteraf zowel gedurfd als nuttig. Een paradigma shift zoals Martijn het in zijn artikel noemt.

Download hier het  volledige artikel (pdf) ‘Waardedenken in een veranderende economie en samenleving’ van Martijn Aslander: waardedenken_in_een_veranderde_economie

Bewaard onder Ondernemen

Tags: , ,

Reacties

3 Reacties to “Waardebepaling achteraf”

  1. Nino Michielse on januari 31st, 2009 21:14

    Nu heb ik iets heel frappants. Een maandje terug had ik onderweg naar huis een idee. Toen ik thuis kwam, deelde ik het met mijn vrouw. Je levert een dienst, je doet iets voor iemand of met iemand, en dan zeg je “Geef me maar wat het jouw waard was”. Als coach kun je deze manier van zaken doen heel eenvoudig toepassen. Als je dat zo doet, kan iemand je zelfs verrassen met een wederdienst of iets anders leuks. Mijn idee was bijna een exacte kopie van wat in dit artikel staat. Ik moet zeggen kopie, want Martijn had dat artikel allang geschreven. Maar ik was het niet eerder tegengekomen. Een bewijs dat het (collectief) denken in de wereld begint te veranderen. Gelukkig maar.

  2. Peter de Kock on januari 31st, 2009 21:41

    Hi Nino, leuk te merken dat meer mensen hier mee bezig zijn.

  3. De klant bepaalt de waarde | Peter’s weblog on juni 3rd, 2009 18:16

    […] Lees ook: Waardebepaling achteraf […]

Laat je reactie achter!