Oplossingsgericht ondernemen

Geplaatst op 24 september, 2008 

Gisteren was ik op een netwerkbijeenkomst voor ondernemers met als thema “Web 2.0 or Bubble 2.0”. Het ging over Web 2.0 applicaties en hoe je daar als ondernemer gebruik van kunt maken.

Na een zeer interessante presentatie van Hans Mannak over dit onderwerp werden de aanwezige ondernemers wat onrustig. Ze zagen zich geconfronteerd met nieuwe technologie, toepassingen, kansen, mogelijkheden en ook risico’s.

Op de vraag wat het advies is voor een ondernemer gaf Hans eem mooie oplossingsgerichte metafoor. Hij verwees naar een aantal zeer succesvolle internet ondernemers zoals de oprichters van Facebook en LinkedIn. Hij vertelde dat deze ondernemers met nog maar een onvolledig plan, alvast datgene van hun plan realiseerden wat ze konden realiseren. En dat ze daarna verdere stappen hebben gezet om hun plan en internet applicatie verder uit te bouwen en te optimaliseren. Wat hiervoor nodig is, is durf om een risico te nemen. Maar ja, dat is de essentie van het ondernemen.

Ik vond het voorbeeld van die succesvolle internet ondernemers die met vaak nog maar een vaag plan alvast datgene realiseerden wat ze konden realiseren, een mooi en inspirerend voorbeeld voor oplossingsgericht werken. Je hoeft vaak aan het begin van een nieuw avontuur niet alles al te weten en te overzien, dat kan vaak ook niet. Maar als je alvast datgene doet wat je kunt doen, dan dient zich de volgende stap vanzelf aan. En daar kun je zeer succesvol mee zijn.

Bewaard onder Ondernemen, Oplossingsgericht werken

Tags: , ,

Reacties

4 Reacties to “Oplossingsgericht ondernemen”

  1. Antoon Duijnker on oktober 8th, 2008 21:17

    Beste Peter,
    Ik ben ook zo’n ‘doorgeklikte’ bezoeker van de NOAM nieuwsbrief.
    Ik las je bovenstaande tekst en vroeg me af waarom dit door jou een oplossinggerichte metafoor gevonden wordt en niet een gewone handeling van ondernemers die durf tonen. Bij oplossingsgericht denk ik aan hulp die mensen zelf vinden in hun eigen eerdere gedragingen. Inzicht dat ze eerder, succesvol ggedrag al eens hebben getoond en waaraan ze kracht kunnen ontlenen om opnieuw en verder stappen te zetten. Daarvan is hier geen sprake ….
    met dank en groet,
    Antoon Duijnker

  2. Peter de Kock on oktober 9th, 2008 12:17

    Beste Antoon, ik ben het met je eens dat het voorbeeld van die geslaagde internet ondernemers ook een handeling is van ondernemers die durf tonen. Maar of die handeling nog zo “gewoon” is betwijfel ik. Tijdens de presentatie van Hans Mannak wilden de meeste ondernemers in de zaal namelijk precies weten welke web 2.0 toepassing het beste is en wat de beste manier is om deze toe te passen. Hans reageerde daarop met het voorbeeld van die geslaagde internet ondernemers om duidelijk te maken wat een kracht en succes er uitgaat van een werkwijze waarbij je alvast datgene uitvoert wat je kunt uitvoeren ipv eerst alles precies te willen weten en pas daarna tot realisatie overgaan. En dat raakt voor mij aan oplossingsgericht werken, namelijk doen wat werkt. Ja, dit kun je ook zien als ondernemen of zelfs ook als leven. Misschien is om deze reden oplossingsgericht werken zo populair in bedrijven omdat het bijdraagt aan het ondernemen. Interessante materie. Dank voor het delen van je kijk hierop. Groeten, Peter de Kock

  3. Dustin on december 22nd, 2008 14:18

    Ondernemen= durven en doen
    De beste strategie is gewoon beginnen, in mijn optiek.

  4. Nino Michielse on december 28th, 2008 00:05

    Potentieel succesvolle ondernemers vind je op elke hoek van de straat. Het is de beperkende overtuigingen die ze bij zich dragen, wat hun weerhoudt van het werkelijk succesvol zijn. De ondernemers die het al zijn, tonen hun durf al en hebben geen metafoor nodig. Het gaat juist om de ondernemers met latente vermogens die een trigger nodig hebben. De metafoor van Hans kan net dat steuntje in de rug zijn. Geweldig initiatief, goed weergegeven door Peter.

Laat je reactie achter!