Geweldloze communicatie in organisaties

Geplaatst op 13 juli, 2008 

In de nieuwsbrief ‘NVC Quick Connect’ van juli 2008 staat een boeiend artikel over het integreren van NVC (Non Violent Communication / Geweldloze Communicatie) op de werkvloer, in organisaties en bedrijven.

Een wezenlijke stap hierin is het herkennen en erkennen van de individuele menselijke behoeften EN van de  behoeften van de organisatie. In de nieuwsbrief worden de volgende behoeften op het niveau van de organisatie benoemd:

• Identity
• Life-Affirming Purpose
• Direction
• Structure
• Energy
• Expression

Het is inspirerend  om vanuit behoeften naar organisaties te kijken en om op zoek te gaan naar afstemming van de behoeften van de mensen die er werken en die van de organisatie zelf. Hoe verfrissend om niet vanuit het perspectief van meer, meer, meer, groei, groei, groei en winst, winst, winst naar een organisatie te kijken maar vanuit het perspectief van behoeften. En wat een uitdaging voor organisaties om visie en missie uit te drukken in termen van behoeften en om doelen te formuleren die bijdragen aan het leven.

Meer informatie over Geweldloze Communicatie is onder andere te vinden bij de internationale organisatie CNVC (Centre for Non Violent Communication)  en in Nederland/België bij Authenta (Centrum voor Authentieke en Geweldloze Communicatie).

Bewaard onder Communicatie

Tags: , ,

Reacties

Laat je reactie achter!